مهندسی برق-الکترونیک

مهندسی برق-الکترونیک

دانلود جزوات، کتاب ها، نرم افزار ها وآشنایی با مهندسی برق-الکترونیک
مهندسی برق-الکترونیک

مهندسی برق-الکترونیک

دانلود جزوات، کتاب ها، نرم افزار ها وآشنایی با مهندسی برق-الکترونیک

آشنایی با مهندسی برق-الکترونیک

 در این بخش میخواییم با مهندسی برق گرایش الکترونیک اشنا بشویم،پس با ما همراه باشید...


 گرایش الکترونیک:

الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در درون گاز، خلاء یا نیمه رساناها و اثرات و کاربردهای آن می-پردازد. با توجه به این تعریف، مهندس الکترونیک، در زمینه ی ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آنها در مدارها فعالیت میکند. به عبارت دیگر فعالیت مهندسی الکترونیک را میتوان به دو شاخه اصلی: 1- ساخت قطعه و کاربرد مداری قطعه؛ 2- طراحی مدار تقسیم کرد.

گرایش الکترونیک به دو زیربخش عمده تقسیم میشود:

1- میکروالکترونیک: شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات که از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها است.

2- مدار و سیستم: هدف آن طراحی و ساخت سیستمها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان میکروالکترونیک است.

برای مثال یک سیستم گیرنده رادیو نمونهای از کنار هم قرار دادن قطعات مختلف الکترونیکی برای دریافت موج ارسال شده از سوی فرستنده به گیرنده است؛ یعنی یک سیستم فرستنده و گیرنده برای کار، هم به قطعات الکترونیکی و هم به سیستمهای متشکل از قطعات الکترونیکی نیاز دارد و این شامل بسیاری از دستگاههای الکتریکی از جمله پمپ مصنوعی تأمین کننده ضربان قلب، سیستم رله و حفاظت در یک نیروگاه برق و یا سیستم هدایت اتوماتیک یک هواپیما میشود.


 تواناییهای لازم داوطلبان: 

1- علاقمندی و تسلط بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات

2- برخورداری از ذهنی خلاق و تحلیلگر

3- علاقمندی به کار با وسایل برقی 

4- برخورداری از هوش بالا

5- تسلط کافی بر زبان خارجی

6- در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک داوطلب باید بر مفاهیم فیزیک بخصوص فیزیک الکترونیک و نیمه هادی تسلط داشته باشد.


طول دوره:

مدت زمان تحصیل در رشته کارشناسی مهندسی برق 4 سال میباشد که تقریباً به مدت 3 سال دروس گرایشهای مختلف، یکسان میباشد. و بعد گرایشهای داوطلبان مشخص میشود.


وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند برای ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته کلیه گرایشهای زیر شرکت کنند:

1- مجموعه مهندسی برق (الکترونیک، قدرت، مخابرات {میدان، سیستمهی موج، رمز، مایکرو نوری}، کنترل راه-آهن برقی، مدیریت انرژی الکتریکی)

2- مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

3- مهندسی عمران نقشه برداری (سنجش از دور – سیستمهای اطلاعات جغرافیایی GIS)

4- مجموعه مهندسی عمران (سازه، مهندسی زلزله، مکانیک خاک و پی، راه و ترابری، مهندسی آب، سازه های هیدرولیکی، سازه های دریایی، برنامه ریزی حمل و نقل، مهندسی مدیریت و ساخت، مهندسی محیط زیست، مهندسی رودخانه، مهندسی آب و فاضلاب).

5- مجموعه مهندسی مکانیک (ساخت و تولید، طراحی کاربردی، تبدیل انرژی).

6- مهندسی پزشکی، بیومتریال

7- مهندسی فناوری اطلاعات IT (تجارت الکترونیک، شبکه های کامپیوتری، سیستمهای چند رسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات)

8- مهندسی پزشکی – بیومکانیک

9- مجموعه مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی، نرم افزار).

10- مجموعه مهندسی هسته ای (مهندسی راکتور، مهندسی پرتوپزشکی).

11- مهندسی ژئوفیزیک و هواشناسی

12- مجموعه آمار (آمار ریاضی، آمار بیمه آکچواری، آمار اقتصادی و اجتماعی).

13- مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری، مدیریت سیستمهای اقتصادی و اجتماعی)

14- فتونیک

15- فلسفه ی علم.


زمینه شغلی"مهندسی برق" (کلیه گرایش‌ها):

توانایی فارغ‌التحصیلان این رشته را می‌توان در یاد‌گیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی‌های لازم برای موفقیت در بازار کار دانست. امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت‌های زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است.

مهندس برق که به خوبی مطالعه داشته باشد می‌تواند به یاری آگاهی‌های خود، نیاز‌های فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم‌ها و مدار‌های خاص این نیاز‌ها را برطرف سازد. همچنین طبق‌نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود 1500 مگاوات به ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور افزوده شود که این امر نیاز به احداث نیروگاه‌های جدید و همچنین جذب فارغ‌‌التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد. در ضمن فرصت‌های شغلی یک مهندس برق در گرایش‌های مختلف آن بسیار گسترده است به طوری که در یک مجموعه عظیمی چون صنعت سیمان، خودرو‌سازی، ذوب‌آهن و ... حضور یک مهندس برق ضروری است. همچنین فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن، وزارتخانه صنایع، وزارتخانه دفاع و بانک‌ها، وزارت نیرو و وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و دیگر سازمان‌های مختلف خصوصی یا دولتی به فعالیت بپردازد. همچنین دانش‌آموخته این رشته می‌تواند با اتکا بر توانائیها و آگاهی خود به طراحی سیستم‌ها و مدار‌های خاص بپردازد.

 منبع:سامان رشته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد